Gaat bewegen moeizaam of doet dit pijn?
Fysiotherapie kan in dat geval uitkomst bieden. Het doel van fysiotherapie is om u binnen uw eigen mogelijkheden zo optimaal mogelijk te laten bewegen en zo min mogelijk beperkt te laten worden in Uw dagelijks doen en laten. De fysiotherapeutische hulpverlening bestaat voor een groot deel uit het bestrijden van pijn bij het bewegen.

Wat kan de oorzaak van uw klachten zijn?
Is er sprake van overbelasting, beweegt u te eenzijdig of te weinig, komt het door uw werk of hebt u last van stress? Een bewegingsklacht kan heel veel oorzaken hebben en het is vaak niet eenvoudig een verklaring te geven. Om de klachten begrijpelijk te maken vindt er eerst een fysiotherapeutisch onderzoek plaats. Door middel van een vraaggesprek, bewegingsonderzoek en palpatie stelt de fysiotherapeut een fysiotherapeutische diagnose. Vervolgens wordt in samenspraak met u een behandelplan opgesteld waardoor wij u zo doelgericht mogelijk zullen behandelen.

Behandeling is gericht op pijnvermindering en verbeteren van uw bewegingsmogelijkheden.
Fysiotherapie heeft de beschikking over verschillende behandelmethoden. De bekendste zijn oefentherapie en massage, terwijl in enkele gevallen apparatuur wordt toegepast. Tevens kunnen adviezen en houdingscorrecties, een onderdeel van de behandeling zijn.

Oefentherapie
Oefentherapie is altijd een onderdeel van de behandeling. Fysiotherapie beschikt over speciale bewegingstechnieken om uw gewrichten en spieren weer helpen soepel te maken. De praktijk beschikt over oefenapparatuur ter verbetering van de spierfunctie, conditie en het vergroten van de belastbaarheid. Om de behandeling te ondersteunen wordt veelal een oefenschema opgesteld. Met overzichtelijke afbeeldingen kunnen ook thuis oefeningen worden uitgevoerd met indien nodig hulpmaterialen zoals elastisch oefenband, een katrol, een backstretcher etc. De praktijk beschikt over uitleenmateriaal om thuis mee te oefenen.

Massage
Vrijwel alle klachten van het bewegingsapparaat gaan gepaard met een toegenomen spanning van de spieren (hypertonie). Er ontstaat een zich zelf versterkende vicieuze cirkel (spanning-pijn-spanning). Als de spierspanning lang blijft bestaan kunnen er kleine verhardingen in de spieren ontstaan. De spieren verliezen daardoor het vermogen om te ontspannen. Dit heeft een negatieve invloed op de stofwisseling van de spier waardoor de spier minder goed functioneert en steeds meer pijn gaat veroorzaken. Massage is een uitstekend hulpmiddel om dit patroon te doorbreken. Door ontspanning en afnemende pijn wordt bewegen en oefenen eenvoudiger, waardoor het lichaam in staat wordt gesteld zich zelf te herstellen.

Apparatuur
Afhankelijk van de klachten wordt in enkele gevallen apparatuur toegepast, steeds in combinatie met andere behandelmethoden. Hierbij wordt een thermische en/of elektrische prikkel toegepast om de behandeling te ondersteunen.
Wat voor mogelijkheden biedt fysiotherapie nog meer?
Naast de traditionele fysiotherapie die zich met name richt op bewegingsklachten kan fysiotherapie uitkomst bieden bij spanningsklachten, urineincontinentie, ademhalingsproblemen (COPD, hyperventilatie) etc. Los daarvan bieden wij in onze praktijk ook manuele therapie en oedeemtherapie aan. Twijfelt u of fysiotherapie geschikt is om uw klachten te behandelen, neem dan vrijblijvend contact op.

Waarom is bewegen zo belangrijk?
Bewegen doen we dagelijks en is een essentieel aspect van ons leven. Regelmatige lichaamsbeweging draagt op allerlei manieren bij aan uw gezondheid. Uw hart en bloedvaten blijven beter in conditie. Bewegen verlaagt de bloeddruk en het cholesterolgehalte en vermindert de kans op overgewicht. Verder blijven uw botten langer sterk en gaat uw spijsvertering beter werken. U voelt zich beter en energieker, kunt makkelijker ontspannen en bent beter bestand tegen stress. Voldoende lichaamsbeweging verhoogt de kwaliteit van leven.
Dertig minuten bewegen per dag maakt al een groot verschil!

Mobiele versie afsluiten